Ambalaj Tasarımı Proje Ekibi?

Ambalaj ile ilgili bir sunumumda, ambalaj tasarımını “Grafik tasarım ile endüstriyel tasarımın mükemmel iş birliğinin sonucu” olarak tanımlamıştım. Her ambalaj tasarımı projesi direkt olarak endüstriyel tasarımla ilişkilendirilmeyebilir ama siz projenize her açıdan bakabilirsiniz. Yıllardır aynı şekilde kullandığımız sallama çay poşetlerinde gelişen tasarım örnekleri beni heyecanlandırmaktadır. İlk örneğini Doğadan, Büyülü Bohça çalışmasında gördüğüm bu çalışmalar karşısında, “ben niye düşünemedim” diye söylendim. Basit olan fikirlerin daha zor bulunduğuna inanırım. Basit olan zordur.

Ambalaj konusunda önemli yanılgılardan biri, yeni tasarıma ihtiyaç duyan müşterinin bu ihtiyacını karşılamak için bir tasarımcıyı görevlendirmesinin yeterli olduğunu düşünmesidir. Bir ambalaj probleminin sadece bilgisayar ortamında hazırlanan görsel bir etiketle çözümlenebileceği inancı, ülkemizde yaygın olarak başvurulan çözüm yollarından biridir. Aslında bu sorun sadece ambalaj konusunda değil, reklamverenin tüm işlerinde karşılaşılan bir sorundur. (Bilgisayar dergilerinde yayınlanan satışa yönelik reklamlardaki kargacık burgacık ilanları bu konuda örnek gösterebiliriz.) Oysa bir ambalajın başarılı olmasında tek kişilik kahramanlıkların döneminde değiliz. Ülkemizde tasarımın ve tasarımcının önemi ya çok abartılmakta ya da hiç denecek kadar azdır. Ne yazık ki yerel markaların, orta ve küçük ölçekli işletmelerin bu alandaki tercihleri ve girişimleri bu anlayışla başarılı olamıyor. Bunun karşısında lider markanın tasarımları taklit yoluna gidilerek, ürün için ek bir bütçe ayırmadan, rakibin yaptığı reklam, tanıtım pastasından tasarım benzerlikleri sebebiyle pay kapma düşüncesi oldukça yaygındır. İsmini burada veremeyeceğim önemli yerli kuruluşların bu taklit tasarımları hiç çekinmeden apaçık bir şekilde kullanması bir tasarımcı olarak beni üzüyor.

Birçok başarılı projede olduğu gibi, ambalaj konusunda da ekipler bütünlüğünün ortak sinerjisi, çalışması esastır. Bu ekibin büyüklüğü, kimlerden oluşacağı, bütçe sınırları ile ilgilidir ve kimi zaman projenin kendisi bunu zorunlu kılar. Önemli olan markanın üzerinde söz sahibi olan yöneticilerin, karar verici mekanizmaların bilgisi, deneyimi, bakış açısıdır. Proje için seçecekleri tasarımcıyı veya tasarım ofisini belirlerken tasarımcı ekibin ilgili projeler üzerindeki deneyimlerini göz önünde bulundurmalıdırlar. Marka sahiplerinin yaptıracakları pazar ve tüketici araştırmaları ile proje öncesi elde edilen verilerinin yorumlanması ve ortaya çıkan analizler, tasarım ekibi için çok önemli kaynaklardır. Tüketici ve piyasa araştırmalarından çıkan sonuçları, sorumluluk almamak için direkt olarak uygulayan yöneticiler olduğu gibi, bunları yorumlayarak olası sonuçların sorumluluğunu üstlenen karar vericiler vardır ve bunun önemi daha büyüktür. Marka, teknik ve ambalaj tasarım danışmanları, tüketici eğilimleri ve araştırmaları, rakip analizleri, fokus gruplar, tasarım ajansı, illüstrator, fotoğrafçı, baskı teknikleri, malzeme çeşitleri, bir ambalaj tasarım projesinin bütünü içinde yer alabilir! Biliyorum, çok fazla şey istiyorum ama her zaman olması gerekeni, yapılması gerekeni söylemekten geri durmayın. Yıllar önce bir kampanya öncesinde müşterimiz yeni projesi için yaptırdığı özel bir araştırmayı bizimle paylaşmıştı. Araştırma 6 ay sürmüş ve verileri okudukça derinliği karşısında şaşkınlığımı gizleyememiştim. Böyle özel araştırmaları görmek, deneyimlemek bir tasarımcı için hiç iyi olmuyor. Sonrasında malum 3-5 satırdan oluşan tasarım brief’leri karşısında büyük hayal kırıklığını hiçbir şey gideremiyor.

İnternet ortamında brief formatları, proje öncesi sorulması gereken sorular, anahtar kelimeler doğrultusunda yapacağınız internet araştırmaları sonucu mutlaka bazı belgelere ulaşırsınız. Bir zahmet Google’da aradığını bulma tekniklerini okuyun, inceleyin, öğrenin. Bu kaynaklar bir şekilde değerlendirilmelidir. Ancak diğer yandan basit bir maille gelen tasarım projesi karşısında tüm profesyonel bakış açımız çaresiz kalabilmekte. En büyük hayalimiz olan bilgili, olayların ve piyasanın farkında olan, “ideal müşteri” kavramı, sohbetlerimize daha uzun yıllar konu olacaktır.

Bir tasarım projesi öncesi mutlaka yaptığım çalışmalardan biri, ülkemizde ve dünyadaki rakipleri; tasarımda kullandıkları temaları incelemektir. Bunu yapmamın en temel sebeplerimden biri, yapılacak tasarımın bir başka markanın tasarımını andırmaması, benzerlerinden ayrışması içindir. Bir marka için de bir tasarımcı için de rafa çıkmış bir ürünün başka bir ürünün gölgesinde kalması, taklit damgasını yemesi kadar acı bir olay yoktur. Böyle bir durumda kaybınız kazancınızdan büyük olabilir.


Ceyhun Akgün / Ambalaj Tasarımcısı

0 görüntüleme

Son Paylaşımlar

Hepsini Gör

Ambalajın Karakteri Var Mıdır ?

Ambalajın, tüketicinin duygularına hitap etmek suretiyle; satın alma eğiliminde olan müşterinin henüz etiketi dahi tam okumadan ürünü eline alarak, ambalajı inceleme isteği yaratacak şekilde hazırlanm

Ürün Gamı ve Markalaşma

Paketin üzerinde kullandığınız marka ismi markanızı tanımlamaktan ve marka sadakati yaratmaktan, ürün bilgisi vermekten sorumludur. Tasarlanan ambalajın içindeki ürünün, şimdi ve gelecekte sağlıklı ol

Ambalaj Tasarımı Nasıl Olmalı?

Ambalajın üzerinde yer alacak grafik ve görsel öğelerin net, yalın, çabuk anlaşılabilir olması gerekmektedir. “Ne kadar az ise o kadar iyidir” genellemesi, ambalaj için de geçerlidir. Ambalajın görevl

Contact Me

ambalajca@gmail.com

0535 459 07 99

ISTANBUL = TURKIYE

  • Siyah LinkedIn Simge
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

© 2020 Ambalajca Packaging Design Office