Ambalaj Tasarımında Üretim Teknikleri

Ambalaj üretiminde kullanılan çok çeşitli malzemeler söz konusudur. Günümüzün gelişen baskı teknikleri, standart renk sayılarından daha geniş bir renk gamı elde etmenin çözümlerini araştırıyorlar. Metal FX, Hexachrome en bilinenleridir. Ülkemizde Hexachrome’un denemelerinin yapıldığını biliyorum ama başarılı sonuçların olup olmadığı konusunda yeterli bilgim yok. 6 renkli baskı makinalarında yapılan CMYK renklerden sonra turuncu ve yeşil ek renkleriyle parlak ve geniş bir renk gamının yakalanması hedeflenmektedir. Bu teknik, ambalaj sektörü için çok önemli fırsatlar sunmasına rağmen ülkemizde tam olarak gelişmemiş ve henüz yaygınlaşmamıştır. Başarılı örneklerin uygulandığı matbaalar varsa ve bizimle örneklerini paylaşırlarsa severek isimlerine yer verebilirim.


Yapılan tasarım “ambalaj” olduğunda, tasarımcının bilgisayarın monitöründe işi yaparım geçerim, gerisini baskıcı çözsün gibi sorumsuz bir anlayış ambalaj için geçerli değildir. Ofset baskı teknolojisinin kolaylığı bu anlayışa kısmi olarak izin verse de, ambalajın geniş dünyasında bu mümkün değildir. Ambalaj ve etiket sektörü, kullandıkları baskı teknikleri ve malzeme çeşitliliği yönünden en zengin branşlardan biridir. Bu alanı tercih eden tasarımcıların, tasarımların üretileceği alanın genel kaideleri konusunda temel bilgilere sahip olmaları; müşteri sunumu öncesi yapılan tasarımın ilgili baskı tekniğinde üretilip üretilmeyeceğini araştırmaları gerekmektedir.


Flekso baskılar, rota gravür baskılar, letter press, wet on wet (teneke kutu meşrubat), ofset baskı teknikleri, bir ambalaj üretiminin parçalarıdır. Aynı marka ve ürünün farklı ml ve birim değerleri, aynı dönemde bu tekniklerle üretilebileceği anlamına gelir. Örnek bir meşrubat markasını ele alalım. 1.5 lt plastik ambalaj için etiket üretilmesi gerekir ve rota gravür (tifdruk) kullanılır. 330 ml birim içeceği wet on wet baskıda üretilir; bu gramajların 4’lü, 6’lı promosyon shrink baskısı da flekso’da üretilir. Aynı markanın bardak promosyonlu ambalajları da ofset baskı tekniğiyle tüketicisine kavuşur. Gördüğünüz gibi yapılan tasarım tek bir baskı tekniğine göre değil üretimi en zor, baskı hassasiyeti gerektirene göre tasarlanmalı ve ardından üretilmelidir.


Bu aşamada tasarım ofisi, kendi bünyesinde ya da dışarıdan destek, danışmanlık hizmeti alarak yapılan tasarım projesinin bu baskı tekniklerinde sorun yaşamaması, baskıdan geri dönmemesi için inceletir; ön reprosunu yaptırır. Ofset baskı tekniğinde 4 renk temelli üretim anlayışı genelleşmesine rağmen, yukarıdaki baskı tekniklerinde 4 ile 10 renge kadar aynı anda basım işlemi oldukça yaygındır.


Bir tasarımcının bu baskı tekniklerinde uzman olması beklenmese de teknik konularda ne kadar bilgili olursa yapılan tasarım da o denli başarılı olabilir. Yine bu baskı tekniklerinde kullanılan baskı altı malzeme çeşitliliği çok fazladır. Bir tasarımcı bu malzemeleri ne kadar yakından tanır ve malzemelerin özelliklerini tasarıma değer katma anlamında ele alırsa projeye daha olumlu bir katkı sağlamış olur. Saydam veya metalize malzemelerin üzerine basılacak beyaz rengin planında yapılacak özel tercihler, baskı neticesinde çalışmaya özel bir etki sağlamış olur.

Belki bu yönüyle, ambalaj ve ambalaj tasarımına karşı tasarımcıların ilgisi çok azdır. Oysa günümüzün hızlı tüketim dünyasında ambalaj sektörü; yetenekli, deneyimli tasarımcılara en fazla ihtiyaç duyulan önemli sektörlerden biridir. Ekonomik kriz dönemlerinde dahi üretimine devam eden, ekonominin durmaksızın döndüğü bir alandır. Klasik reklam ajanslarında 40 yaşın üzerindeki tasarımcılar gözden çıkarılırken bu alanda deneyimli tasarımcılara çok daha fazla ihtiyaç duyulur. Reklam ajanslarının, yaşı 40 olan tasarımcılarla çalışmak istememesi tüm tasarımcıların önünde duran bir sıkıntıdır. İş alım süreçlerinde ve verilen ilanlarda yaş sınırı belirtilmesi klasik bir örnektir.


Ceyhun Akgün / Ambalaj Tasarımcısı

0 görüntüleme

Son Paylaşımlar

Hepsini Gör

Ambalajın Karakteri Var Mıdır ?

Ambalajın, tüketicinin duygularına hitap etmek suretiyle; satın alma eğiliminde olan müşterinin henüz etiketi dahi tam okumadan ürünü eline alarak, ambalajı inceleme isteği yaratacak şekilde hazırlanm

Ürün Gamı ve Markalaşma

Paketin üzerinde kullandığınız marka ismi markanızı tanımlamaktan ve marka sadakati yaratmaktan, ürün bilgisi vermekten sorumludur. Tasarlanan ambalajın içindeki ürünün, şimdi ve gelecekte sağlıklı ol

Ambalaj Tasarımı Proje Ekibi?

Ambalaj ile ilgili bir sunumumda, ambalaj tasarımını “Grafik tasarım ile endüstriyel tasarımın mükemmel iş birliğinin sonucu” olarak tanımlamıştım. Her ambalaj tasarımı projesi direkt olarak endüstriy

Contact Me

ambalajca@gmail.com

0535 459 07 99

ISTANBUL = TURKIYE

  • Siyah LinkedIn Simge
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

© 2020 Ambalajca Packaging Design Office