Ambalaj Tasarımında; Ambalaj Renginin, Dokusunun ve Malzemesinin Önemi Nedir?

Bazı ürünler var ki renkleriyle özdeşleşmiş, bilinen ürün renklerinde önemli bir dönem açmıştır. Çikolatalı ürünler genelde kırmızı, kahverengi, süt oranına göre krem veya beyaz renklerde üretilirken, Milka markası sayesinde her şey değişti. Çikolata ve gofretlerde Milka markasının mor-lila rengini kullanmaya başlaması ve profesyonel bir şekilde bu süreci yönetmesi, benzer ürün ve renklerde ambalajların ortaya çıkmasına vesile oldu. Bu alanda yer alan ürünlerin renklerine baktığımızda; sütlü çikolatalar krem ve beyaz renklerde, bitter çikolatalar koyu kahverengi, normal çikolatalar içlerindeki fındık veya fıstığa göre kırmızı ve yeşil renkler alabilmektedir. Özellikle bitter çikolatalardaki koyu kahverengi, fıstıklı olduğunda yeşil renkli olması tüketicide önemli bir bilinç oluşturmuş, tüketici fıstıklı bir çikolata almak istediğinde yeşil rengi arar hale gelmiştir. Açık mavi olan ambalajlar da hindistan cevizi marka bilincini oluşturmuş, tüketicide alışkanlık yaratarak önemli bir yer etmiştir. Hindistan cevizli çikolatalar, açık mavi renklerin kullanıldığı bir kompozisyonda, içi açılmış hindistan cevizi görseli ile desteklenerek satışa sunulduğunu görüyoruz. Hindistan cevizli bir sabun bile benzer tasarım öğeleri taşıyabilmektedir. Zamanla oluşan bu bilincin tersine, farklı görsel kimlik ve renklerle hazırlanan ambalajların bu yarışta başarı şansları da düşük olmuştur. Bu durum taklit tasarımların ortaya çıkmasına neden olmuştur. Milka markası, tipografisiyle, ikonik ineği, ekstrem rengiyle rakiplerinden başarıyla ayrışmıştır. Raflarda diğer çikolatalardan rahatlıkla ayrışan özel rengi tasarımcının ve proje ekibinin özel başarısını ortaya koymaktadır.

Bu durumda, gireceğiniz pazarda, ambalajını tasarlayacağınız ürünün özelliklerine bağlı olarak, tüketici davranışlarını ve düşünce yapısını incelemekte fayda vardır. Diyelim ki Antep fıstıklı çikolata ambalajı tasarlıyorsunuz... Bu ürünün sattıracak, öne çıkan özelliği olarak da antep fıstığını vurgulayacaksanız. Bu durumda kırmızı renkte ısrarcı olmak son derece yanlış bir strateji olacaktır. İşe milyon dolarlar yatıracaksanız, kendi kategorinizi kendiniz yaratabilirsiniz.

Renk, bir markayı tanımlayabilir. Sektörün lider markalarının benzer renklere sahip olmaları bir tesadüf değildir. Renk; eğlence, zarafet, hareketlilik veya sıcaklık gibi bir “ruh hali” yaratmak için kullanılabilir. Anneler Günü’ne özel tüm çalışmalarda renklerde ortak bir dil kullanılması tesadüf değildir. Toz pembe olarak tarif edebileceğim renk tonlarını tüm iletişim araçlarında görmek mümkündür. Sevgililer Günü’nde ise bu renk kırmızıdır. Renk, ambalajın içindeki ürünün rengini, türünü, tadını, kokusunu belirtmeye yarar ve kategori ayrımı sağlar. Doğru ve yerinde kullanılırsa çok büyük işler yapabilir.

Toz pembe renkler, metalik ambalajlar light, diyet, hafif, tuzsuz veya düşük kalorili ürünlerde kullanılırlar. Koyu, yoğun renkler, altın yaldız; gurme yiyecekleri ifade edebilir. Fotoğraf makinesi ve kamera gibi elektronik ürünlerde siyah, metalik gri renk “ileri teknoloji”yi ifade edebilir. Sizlere de bir market ziyaretinizi özel olarak organize ederek, ürün odaklı bir gezi düzenlemenizi öneririm. Bu sayede çok zengin veri elde etmeniz ve ambalaj yaklaşımları hakkında giderek daha detaylı fikir edinmeniz mümkün olabilir

Renklerin belirli ürün gruplarında sürekli olarak kullanılması, tüketici alışkanlıklarını geliştirerek, ürün gruplarının ayrışmasına neden olmuştur. Zamanla tüketiciyle kurulan iletişimde büyük kolaylıklar sağlamıştır. Rengin yanında ambalaj ve etiketler üzerinde kullanılan diğer önemli öğeler fotoğraf ve illüstrasyonlardır. Birçok ambalajda fotoğraf yerine illüstrasyon tercih edilmesi bilinçli bir tercihtir. Bu tercih, ambalajın üzerinde yer alacak görselin tüketici üzerindeki etkisi düşünülerek planlanır ve hazırlanır. İllüstrasyon sonucu ürün daha albenili, iştah açıcı, canlı, samimi gösterilebilir. Kimi zaman da iyi bir fotoğraf çekimi, profesyonel bir re-touch işlemiyle özel bir görünüme kavuşturulur.


Ceyhun Akgün / Ambalaj Tasarımcısı

0 görüntüleme

Son Paylaşımlar

Hepsini Gör

Ambalajın Karakteri Var Mıdır ?

Ambalajın, tüketicinin duygularına hitap etmek suretiyle; satın alma eğiliminde olan müşterinin henüz etiketi dahi tam okumadan ürünü eline alarak, ambalajı inceleme isteği yaratacak şekilde hazırlanm

Ürün Gamı ve Markalaşma

Paketin üzerinde kullandığınız marka ismi markanızı tanımlamaktan ve marka sadakati yaratmaktan, ürün bilgisi vermekten sorumludur. Tasarlanan ambalajın içindeki ürünün, şimdi ve gelecekte sağlıklı ol

Ambalaj Tasarımı Proje Ekibi?

Ambalaj ile ilgili bir sunumumda, ambalaj tasarımını “Grafik tasarım ile endüstriyel tasarımın mükemmel iş birliğinin sonucu” olarak tanımlamıştım. Her ambalaj tasarımı projesi direkt olarak endüstriy

Contact Me

ambalajca@gmail.com

0535 459 07 99

ISTANBUL = TURKIYE

  • Siyah LinkedIn Simge
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

© 2020 Ambalajca Packaging Design Office